Thursday, June 7, 2007

Tubakaspetsialisti mannetu möla.

Okei, ma olen suitsetaja, seega on minu arvamusavaldus kahtlemata subjektiivne, aga ma pole ka kuskil väitnud, et mu eesmärk on objektiivne olla. Et siis kena seadus jõustus, suitsu enam kõrtsus teha ei või, mis on ju kõik kena ja tore ja mittesuitsetajad on ka rahul ja nende tervist enam ei rikuta ja nii edasi. Fine. Seadus seaduseks, aga mis mind tõsiselt häirib on viis, kuidas seda põhjendatakse (eriti tänahommikuses ’Terevisioonis’) ja rakendatakse. Arutelu selle ümber on mind valgustanud mitmete uute faktidega, millest ma enne teadlik polnud.

  1. Kasiino ei ole ’meelelahutusasutus’. Lahe. Ilmselt lähevad inimesed siis ruletilaua või automaadi taha rasket tööd tegema. Kusjuures, kasiinos on õlu odavam, rahvast vähem ja keegi ei sunni pappi automaati toppima, võib vabalt nurgas tossata ja klaasi õlle kõrvale pisut head raamatut lugeda. Ilmselt siis ka kasiinodes töötavad klienditeenindajad a) ei vääri, et nende tervist kaitstaks või b) on nad miskipärast tubakasuitsule immuunsed, which leads me to my next point:
  2. Hommikune ’tubakaspetsialist’ väitis, et passiivne suitsetamine on tervisele KAHJULIKUM kui aktiivne, sest mittesuitsetajal puudub ’immuunsus’. Ma otsisin kolmest heast teadusandmebaasist (EBSCO, Elsevier, Blackwell) mõnd artiklit, mis seda kinnitaks. Mitte midagi. Pealegi mäletan ma täiesti selgelt neurofarmakoloogia loengut, kus oma ala tunnustatud spetsialist ütles, et ülivõimsalt KÕIGE kahjulikum aspekt suitsetamise juures on see solk, mis kõrge temperatuuri all mööda kõri alla tõmmatakse. Seega: bullshit. Kindlasti on mittesuitsetaja tervis ohustatud ja ta on ilmselt ka tundlikum tubakasuitsu suhtes, aga kuidagi ei saa ta olla ROHKEM ohustatud kui suitsetaja ise.
  3. Teiste maade kogemuse põhjal, kus selline säte kehtib, on selle positiivseks tulemuseks tubakatoodete müügi vähenemine. Seda räägib ’spetsialist’? Mida? ’Iirimaal on tubakatoodete müük langenud 16%’. See peaks kõlama nagu hea uudis või midagi? See tähendab Iiri Vabariigi riigikassasse 16% vähem tubakaaktsiisi. Ja üldse, kas see vähenemine on selle seadusega seotud üldse? Seal on suits nigunii nii rämedalt kallis, et äkki ostetakse salasuitsu rohkem? Või on seal vahepeal räigelt hinda tõstetud (ma ei tea). Või mis iganes faktorid seda mõjutada võivad. Ja mis kõige olulisem, kas 16% on vähenenud ka südame veresoonkonna haigused, kõri- ja kopsuvähk? Seda ’spetsialist’ loomulikult ei maininud. See oleks mingi argument, mitte tubakatoodete müügi vähenemine. Lisaboonusena, nagu rääkis mulle kohalik allikas, on peale seaduse jõustumist Iirimaal pankrotti läinud ca 2000 pubi. Palju õnne, idioodid, te suutsite just hävitada paarituhande inimese elutöö.

Ja üldse, mis kuradi nõiajaht see selle suitsetamisega käib? Mai tea, kogu inimkonna ajaloo jooksul on suudetud koos eksisteerida, nüüd järsku enam ei suudeta. Raske oli siis jätta alles mõni suitsetajate pubi? Sinna võib ju palgata suitsetavaid klienditeenindajaid või neid, kes on nõus oma tervisega riskima: ei saa ju vägisi inimese tervist kaitsta. Jääks mõni suitsetajate pubi alles, igaühel vaba valik, kas läheb sinna tööle või ei lähe. Selle seadusega saab mittesuitsetaja oma tossudoosi kõrsiuste ees suitsetavate kodanike vahelt läbi ronides kümnekordselt kätte. Where's the big difference?

Tartus näiteks läheb nii Zavoodil kui Krooksul selle keeluga räigelt raskeks. Seal on suurem osa suitsetajaid (ime kah, tossu nii hullult, et ega keegi teine sinna eriti ei lähegi), miks ei saa seda nii jätta? Minu pärast laiaku mittesuitsetajad üle terve linna, aga jätke meile ka mõni mõnus istumispaik. Mis ei ole kasiino. Kui teete seaduse, kehtigu see kõigile, eranditult, kui teete mööndusi, siis tehke ka mõistlikke mööndusi. Mitte nii, et kasiinole teen, aga kõrtsile ei tee. Mina näiteks ei taha, et keegi seaduse jõuga mu tervise eest hoolitsema hakkab. Tahan, hoolitsen ise, ei taha, ei hoolitse. Kui ma lähen naise-lapsega sööma, väga hea kui saan minna suitsuvabasse kohta. See on igati tore ja selles osas kiidan seaduse heaks. Aga kui ma tahan minna (suitsetajast) sõbraga õlut võtma, siis mis kuradi pärast ma seda enam teha ei saa? See ei ole aus. Lõppeks on meid kolmandik Eesti elanikkonnast.

Lõppkokkuvõte: inimeste tervise kaitsmine on hea ja tore, aga seadus ise lonkab kolme jalga. Ja ei ole MITTE MILLEGAGI tõestatud, et selle rakendamine tõepoolest on rahva tervisele ilgelt kasulik. Kui viie aasta pärast drastiliselt langeb vähi- ja südamehaigete hulk, siis hakkan uskuma. Enne mitte. Ja veelkord: jätnud siis mõned suitsetajate pubid alles, kui kasiinodele tossamisõiguse jätsite. Iga inimese tervis on lõppeks ikkagi suuremalt jaolt tema enda asi ja oma potentsiaalselt suitsetamisest tingitud ravikulud maksan ma kah tegelikult ise kinni. Ja koht, kui suitsetajad rõõmsalt tossata saavad, ilma et keegi iniseks, kui paha tal olla on, kuidas ta haisema hakkab ja kohe kopsuvähi saab, oleks küll tänuväärne. Pole ju NII palju nõutud, et linna peale oleks paar-kolm suitsetajate istumispaika, kus töötavad vabatahtlikult oma tervise rikkumisega nõus olevad klienditeenindajad ja kust mittesuitsetajad kauge kaarega mööda võivad käia. Kuulake kolmandiku rahva häält…

2 comments:

dooker said...

ära ulu, konn, et ei tossajatele ei jäetud/jäeta ühtegi kohta. loe seadust, loll :) pubi peab tegema lihtsalt "suitsetajate nurga". eraldatud ruumi, kus võib suitsetada. see, et pubid ei taha pappi välja käia ja neid putkasid teha, on pubi viga, mitte seaduse. ahnitsegu tiba vähem [pubid siis] ja tehtu suitsetajatest klientide sihtgruppidele vastutulek. aga ei.

ja üldsegi - suitsukeeld ruulib. ei tule mingi töll sulle prae kõrvale suitsema. kui ise tahan, siis istun ise suitsuruumi (krt me oleme ju koos lõunastanud DuNordi suitsutoas).

vot :)

JohnSmith said...

Konn.
Seda ma räägingi, et suitsuruumid on mõttetus. Muide, pooles kuues on. Paha. Aga ikkagi: ma olen nõus, et ENAMUS kõrtse võiks olla suitsuvabad, aga mõni täiesti suitsetajatele. Ja et sina, koer, minuga suitsuruumi ronid, on täpselt sinu isiklik probleem, nii et...sassii, urod.
Muide, millal õlut võtame?